Traducción de salvador abascal






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SANTO TOMAS DE AQUINO
EL CREDO
Traducción de SALVADOR ABASCAL



EDITORIAL TRADICIÓN MÉXICO 1989

Derechos de la traducción

reservados © Por Salvador Abascal,

Progreso 163, Col. Escandón,

México 18, D.F.
PRIMERA EDICIÓN
Noviembre de de 1972: — 2,000 ejemplares.
SEGUNDA EDICIÓN

Noviembre de 1981: — 1,000 ejemplares.

TERCERA EDICIÓN Agosto de 1989: — 2,000 ejemplares.
EDITORIAL TRADICIÓN, S. A.

Av. Sur 22 No. 14 (entre Oriente 259 y Canal de

San Juan), Col. Agrícola Oriental. México 9, D. F.

Miembro de la

Cámara de la Industria Editorial. Registro No. 840
Con Licencia eclesiástica.

NOTA DEL TRADUCTOR
ESTA traducción no es la primera en español del Credo predicado en italiano por Santo Tomás, en Napóles, en 1273, poco antes de su muerte, y puesto en latín por los dominicos que lo escuchaban al mismo tiempo que el pueblo.

La primera traducción es argentina. Pero a mi juicio tiene el defecto de ser demasiado parafrástica, dema­siado libre.
Además, esa edición argentina carece del texto la­tino, del que no hay que privar a quienes puedan en­tenderlo y apreciarlo.
Este Credo es el Símbolo de los Apóstoles y su expli-citación, o sea, el Símbolo de Nicea-Constantinopla, que compusieron los Padres de la Iglesia en lucha con­tra las herejías de aquellos tiempos, tan aciagos como los actuales, y quizá aún más que los actuales en ma­teria de doctrina, pues con el apoyo del poder impe­rial pudo el arrianismo arrastrar formalmente a la ma­yoría de los obispos.
Es tal la campaña de la herejía progresista contra Santo Tomás de Aquino y a favor de su antípoda, el hereje Pierre Teilhard de Chardin, que conviene recor­dar por qué ha sido y seguirá siendo el aquinatense el príncipe de los doctores de la Iglesia.
A los pocos años de muerto Santo Tomás, Roma de­fiende su doctrina contra el Obispo de París, Esteban Tempier, y la Orden Dominicana hace enmudecer a Roberto Kilwardby, dominico, Arzobispo de Canterbury, que en Oxford había condenado algunas proposi­ciones del aquinatense.

Juan XXII canoniza a Santo Tomás el 18 de julio de 1323 y dice que su doctrina es tan perfecta “que no se concibe sin un milagro especial del cielo”.

San Ignacio de Loyola adopta a Santo Tomás, en fi­losofía y en teología, “como a propio Doctor” para la Compañía de Jesús.
San Pío V le da a Santo Tomás de Aquino, en 1567, el título de Doctor Angélico.
El principal doctor de consulta constante en el Con­cilio de Trento fue el mismo Santo Tomás.
En la Encíclica Aeterni Patris, del 4 de agosto de 1879, León XIII recomienda al aquinatense sobre toda ponderación y lo declara “auxilio y honor de la Igle­sia”. Y en 1880 lo nombra patrono universal de escue­las y universidades católicas.
San Pío X, en su Motu proprio Sacrorum Antistitum, del Iº de septiembre de 1910, ordena “que se esta­blezca la filosofía escolástica como fundamento de

los estudios sagrados”, refiriéndose “singularmente a la que dejó en herencia Santo Tomás de Aquino”.
Benedicto XV en el Código de Derecho Canónico establece que “Los profesores han de exponer la filo­sofía racional y la teología e informar á los alumnos en estas disciplinas ateniéndose por completo al método, a la doctrina y a los principios del Doctor Angélico, y siguiéndolos con toda fidelidad”. (Canon 1366, § 2).
Pío XI, en la encíclica Studiorum ducem, del 29 de ¡unió de 1923, pide que los maestros de teología amen a Santo Tomás “intensamente” y “a sus alumnos les co­muniquen el mismo ardiente amor y los hagan aptos para que ellos, a su vez, exciten en otros el mismo aprecio”.
Pío XII confirma el 24 de junio de 1939 las instruc­ciones de sus predecesores acerca de Santo Tomás y en su famosa encíclica Humani Generis, del 12 de agosto de 1950, dice que “la Iglesia exige que sus fu­turos sacerdotes sean instruidos en las disciplinas filo­sóficas según el método, la doctrina y los principios del Doctor Angélico” y que “su doctrina suena al unísono con la divina revelación y es eficacísima para asegurar los fundamentos de la fe y para recoger de modo útil y seguro los frutos del sano progreso”.
Finalmente el calumniado Concilio Vaticano II —que no debe confundirse con lo que allí, dijeron los progre­sistas— ordena que “para ilustrar de la forma más com­pleta posible los misterios de la salvación, aprendan los alumnos a profundizar en ellos y a descubrir su conexión,

por medio de la especulación, bajo el magisterio de Santo Tomás...”. (Decreto Optatam totius, núm. 16). Y el aún más calumniado Paulo VI, ampliando el pen­samiento de León XIII, sentencia así: “Santo Tomás no es un hombre de la Edad Media ni de una nación par­ticular: es el hombre de cada hora, siempre actual; trasciende el tiempo y el espacio, y no es menos vá­lido para toda la humanidad de nuestra época” (Ana-lecta Fratrum Predicatorum”, Enero-Marzo, 1964, vol. XXXVI).
El lector atento gozará intensamente con la lectura de esta magistral y sencilla explicación del Credo, por­que no hay nada que llene tanto nuestras ilimitadas ansias de saber y el abismo de nuestros deseos como la divina Revelación, contenida en los artículos de nues­tra Fe.
Y poseyendo una Fe ilustrada y viva, nuestra volun­tad, robustecida y aun transformada por la Gracia, po­drá salvarnos de los engañosos lazos que mundo, demo­nio y carne están multiplicando a nuestro paso como jamás lo habían logrado, pues no en balde se acercan los últimos tiempos.
Dios mismo permite esa prueba suprema y a la vez nos brinda todos sus auxilios. Y el primero de sus di­vinos auxilios es la verdadera Fe.
Salvador Abascal
>>sigue>>

IN SYMBOLUM APOSTOLORUM SCILICET “CREDO IN DEUM” EXPOSITIO
Prologus
1.---Primum quod est necessarium Christiano est fi-des, sine qua nullus dicitur fidelis Christianus. Fides autem facit quatuor bona.
2.—Primum est quod per fidem anima conjungitur Deo: nam per fidem anima christiana facit quasi quoddam matrimonium cum Deo: Oseae II, 20: “Sponsabo te mihi in fide”. Et inde est quod quando homo baptizatur, primo confitetur fidem, cum dicitur ei, « Credis in Deum? »: quia baptismus est primum sacramentum fidei. Et ideo dicit Dominus, Marc. ult., 16: « Qui crediderit et baptizatus fuerit, salvus erit ». Baptismus enim sine fide non prodest. Et ideo sciendum est, quod nullus est acceptus Deo sine fide: Hebr. XI, 6: « Sine fide autem impossibile est placere Deo ». Et ideo dicit Augustinus super illud Rom. XIV, 23: « Omne quod non est ex flde peccatum est »: « Ubi non est aeternae et incommutabilis veritatis agnitio, falsa est virtus etiam in optimis moribus ».
3.—Secundo, quia per fidem inchoatur in nobis vita aeterna: nam vita aeterna nihil aliud est quam cognoscere Deum: unde dicit Dominus, Joan. XVII, 3: « Haec est vita aeterna, ut cognoscant te solum Deum verum ». Haec autem cognitio Dei incipit hic per fidem, sed perficitur in vita futura, in qua cognoscemus eum sicuti est: et ideo dicitur Hebr. XI, 1: « Fides est substantia sperandarum rerum ». Nullus ergo potest pervenire ad beatitudinem, quae est vera cognitio Dei, nisi primo cognoscat per fidem: Joan. XX, 29: « Beati qui non viderunt et crediderunt ».
4.—Tertio, quia fides dirigit vitam praesentem: nam ad hoc quod homo bene vivat, oportet quod sciat necessaria ad bene vivendum: et si deberet omnia ne-cessaria ad bene vivendum per studium addiscere: vel non posset pervenire, vel post longum tempus. Fides autem docet omnia necessaria ad bene vivendum. Ipsa enim docet quod est unus Deus, qui est remunerator bonorum et punitor malorum; et quod est alia vita, et hujusmodi: quibus satis allicimur ad bonum et vitamus malum. Habac. II, 4: « Justus meus ex fide vivit ». Et hoc patet, quia nullus philosophorum ante adventum Christi cum toto conatu suo potuit tantum scire de Deo et de necessariis ad vitam aeternam, quantum post adventum Christi scit una vetula per fidem: et ideo dicitur Isai. XI, 9: « Repleta est terra scientia Domini ».
5.—Quarto, quia fides est qua vincimus tentationes: Hebr. XI, 33: “Sancti per fidem vicerunt regna”. Et hoc patet, quia omnis tentatio vel est a diabolo, vel a mundo, vel a carne. Diabolus enim tentat ut non obedias Deo nec subjiciaris ei. Et hoc per fidem remo-vetur. Nam per fidem cognoscimus quod ipse est Do-minus omnium, et ideo sibi est obediendum: I Petr. V, 8: « Adversarius vester diabolus circuit quaerens quem devoret: cui resistite fortes in fide ». Mundus autem tentat vel alliciendo prosperis, vel terrendo adversis. Sed haec vincimus per fidem, quae facit nos credere aliam vitam meliorem ista: et ideo prospera mundi huius despicimus, et non formidamus adversa: I loan. V, 4: « Haec est victoria quae vincit mundum, fides nostra »: et etiam quia docet nos credere alia maiora mala, scilicet inferni. Caro vero tentat inducendo nos ad delectationes vitae praesentis momentaneas. Sed fides ostendit nobis quod per has, “si eis indebite adhaeremus, aeternas delectationes amittimus: Ephes. VI, 16: “In omnibus sumentes scutum fidei”.

Sic ergo patet quod multum est utile habere fidem.
6.—Sed dicit aliquis: Stultum est credere quod non videtur, nec sunt credenda quae non videntur.
7.—Respondeo. Dicendum, quod hoc dubium primo tollit imperfectio intellectus nostri: nam si homo posset perfecte per se cognoscere omnia visibilia et invisibilia, stultum esset credere quae non videmus; sed cognitio nostra est adeo debilis quod nullus philosophus potuit unquam perfecte investigare naturam unius muscae: unde legitur, quod unus philosophus fuit triginta annis in solitudine, ut cognosceret naturam apis. Si ergo intellectus noster est ita debilis; nonne stultum est nolle credere de Deo, nisi illa tantum quae homo potest cog-noscere per se? Et ideo contra hoc dicitur lob. XXXVI, 26: « Ecce Deus magnus, vincens scientiam nostram ».
8.—Secundo potest responderi, quia dato quod ali-quis magister aliquid diceret in sua scientia, et aliquis rusticus diceret non esse sicut magister doceret, eo quod ipse non intelligeret, multum reputaretur stultus ille rusticus. Constat autem quod intellectus Angeli excedit magis intellectum optimi philosophi, quam intellectus optimi philosophi intellectum rustici. Et ideo stultus est philosophus si nolit credere ea quae Angeli dicunt; et multo magis si nolit credere ea quae Deus dicit. Et contra hoc dicitur Eccli. III, 25: “Plurima supra sensum hominum ostensa sunt tibi”.
9.—Tertio responderi potest, quia si homo nollet credere nisi ea quae cognosceret, certe non posset vivere in hoc mundo. Quomodo enim aliquis vivere posset nisi crederet alicui? Quomodo etiam crederet quod talis esset pater suus? Et ideo est necesse quod homo credat alicui de iis quae perfecte non potest scire per se. Sed nulli est credendum sicut Deo: et ideo illi qui non credunt dictis fidei, non sunt sapientes, sed stulti et superbi, sicut dicit Apostolus I ad Tim. VI, 4: « Superbus est, nihil sciens ». Propterea dicebat II Tim. 1, 12: « Scio cui credidi et certus sum ». Eccli. 11,8: « Qui timetis Deum, credite ilii ».
10.—Quare potest etiam responderi, quia Deus probat quod ea quae docet fides, sunt vera. Si enim rex mitteret litteras cum sigillo suo sigillatas, nullus auderet dicere quod illae litterae non processissent de regis voluntate. Constat autem quod omnia quae sancti crediderunt et tradiderunt nobis de fide Christi, signata sunt sigillo Dei: quod sigillum ostendunt illa opera quae nulla pura creatura facere potest: et haec sunt miracu-la, quibus Christus confirmavit dicta Apostolorum et sanctorum.
11.—Si dicas, quod miracula nullus vidit fieri: Res-pondeo ad hoc. Constat enim quod totus mundus colebat idola, et fidem Christi persequebatur, sicut Paganorum etiam historiae tradunt; sed modo omnes conversi sunt ad Christum; et sapientes et nobiles et divites et potentes et magni ad praedicationem simplicium et pauperum et paucorum praedicantium Christum. Aut ergo hoc est miraculose factum, aut non. Si miraculose, habes propositum. Si non, dico quod non potuit esse maius miraculum quam quod mundus totus sine miraculis converteretur. Non ergo quaerimus aliud.
12.—Sic ergo nullus debet dubitare de fide, sed credere ea quae fidei sunt magis quam ea quae videt: quia visus hominis potest decipi, sed Dei scientia nunquam fallitur.

>>sequitur>>

Articulus 1
CREDO IN UNUM DEUM

PATREM OMNIPOTENTEM, CREATOREM

CAELI ET TERRAE
13.—Inter omnia quae debent credere fideles, hoc est primum quod debent credere, scilicet quod sit unus Deus. Considerandum autem, quid significet hoc nomen “Deus”: quod quidem nihil est aliud quam gubernator et provisor rerum omnium. llle igitur credit Deum esse qui credit omnes res mundi huius gubernari et provideri ab illo.

Qui autem credit quod omnia proveniant a casu, hic non credit Deum esse. Nullus autem invenitur adeo stultus qui non credat quod res naturales gubernentur, provideantur, et disponantur; cum in quodam ordine et certis temporibus procedant. Videmus enim solem et lunam et stellas, et alias res naturales omnes servare determinatum cursum; quod non contingeret, si a casu essent: unde si aliquis esset qui non crederet Deum esse, stultus esset. Psal. XIII, I: « Dixit insipiens in corde suo: Non est Deus ».
14.—Sunt autem aliqui qui licet credant Deum gubernare et disponere res naturales, non tamen credunt Deum esse humanorum actuum provisorem; qui scilicet credunt actus humanos non disponi a Deo. Cuius ratio est, quia vident in mundo isto bonos affligi, et malos prosperari: quod videtur tollere providentiam divinam circa homines: unde in persona eorum dicitur lob XXII, 14: “Circa cardines caeli perambulat, nec nostra considerat”.

Hoc autem est valde stultum. Nam istis accidit, sicut si aliquis nesciens medicinam, videret medicum propi-nantem uni infirmo aquam, alteri vinum, secundum scilicet quod ars medicinae dictat: crederet quod hoc fiat a casu, cum nesciat artem medicinae, quae ex iusta causa hoc facit, scilicet quod isti dat vinum, illi vero aquam.
15.—Sic est de Deo. Deus enim ex justa causa et sua providentia disponit ea quae sunt hominibus necessaria; et sic quosdam bonos affligit, et quosdam malos in prosperitate dimitit. Unde qui credit hoc provenire a casu, est et reputatur insipiens: quia non contingit hoc,

nisi quia nescit artem et causam dispositionis divinae. lob XI, 6: « Utinam ostenderet tibi secreta sapientiae, et quod multiplex esset lex eius ». Et ideo firmiter cre-dendum est, quod Deus gubernat et disponit non solum res naturales, sed etiam actus humanos. Psal. XCIII, 7-10: « Et dixerunt, Non videbit Dominus, nec intelliget Deus lacob. Inteliigite insipientes in populo, et stulti aliquando sapite. Qui plantavit aurem, non audiet; aut qui finxit oculum, non considerat?... Dominus scit cogitationes hominum ».
Omnia ergo videt, et cogitationes, et occulta volun-tatis. Unde et hominibus specialiter imponitur neces-sitas bene faciendi, quia omnia quae cogitant et fa-ciunt, divino conspectui sunt manifesta, Apostolus Hebr. IV, 13: « Omnia nuda sunt et aperta oculis eius ».
16.—Est autem credendum, quod hic Deus qui omnia disponit et regit, sit unus Deus tantum. Cuius ratio est, quia illa dispositio rerum humanarum est bene disposita, in qua multitudo invenitur disponi et gubernari per unum. Nam multitudo praesidentium inducit saepe disensionem in subditis: unde cum divinum regimen praeeminet regimini humano, manifestum est quod regnum mundi non est per multos deos, sed per unum tantum.
17.—Sunt autem quatuor, ex quibus homines inducti sunt ad ponendum plures deos.

Primum est imbecillitas intellectus humani. Nam ho-mines imbecillis intellectus non valentes corporalia trans-cendere, non crediderunt aliquid esse ultra naturam corporum sensibilium; et ideo inter corpora illa posue-runt praeeminere et disponere mundum, quae pulchrio-ra et digniora inter ea videbantur, et eis attribuebant et impendebant divinum cultum: et huiusmodi sunt cor-pora caelestia, scilicet sol et luna et stellae. Sed istis accidit sicut alicui eunti ad curiam regis, qui volens videre regem, credit quemcumque bene indutum vel in officio constitutum, regem esse: de quibus dicitur Sap. XIII, 2: « Solem et lunam, aut gyrum stellarum rectores orbis terrarum deos putaverunt »; Isai. L, 6: « Levate in excelsum oculos vestros, et videte sub terra deorsum: quia caeli sicut fumus liquescent, et terra sicut vestimentum atteretur, et habitatores eius sicut haec interibunt; salus autem mea in sempiternum erit, et iustitia mea non deficlet ».
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