PROGRAMACIÓ D'AULA – EDUCACIÓ INFANTIL 2 ANYS

edebé
ILLES BALEARS

Programació d'aula
2anys Unitat 0. En Max a l’escola
OBJECTIUS DIDÀCTICS
| CRITERIS D’AVALUACIÓ
| Àrea de coneixement de si mateix i autonomia personal
• Iniciar-se en la identificació i expressió de les pròpies emocions.
• Iniciar-se en el coneixement i exploració de les habilitats motrius del propi cos.
• Iniciar-se en els hàbits de relació amb els altres. Àrea de coneixement de l'entorn
• Identificar el mestre/a com a adult de l’escola, que en té cura i l’ensenya.
• Conèixer progressivament els diferents espais de l’aula i de l’escola.
• Mostrar interès per explorar els elements de l’entorn immediat.
• Identificar els materials escolars d’ús personal. Àrea de llenguatges: comunicació i representació
• Iniciar-se en la comprensió oral de contes amb suport de la imatge.
• Comprendre contes i narracions orals amb suport de la imatge.
• Conèixer petits textos de tradició oral.
• Desenvolupar l’atenció auditiva.
• Expressar-se plàsticament utilitzant diferents materials.
| Àrea de coneixement de si mateix i autonomia personal
• Desenvolupar una capacitat progressiva per a expressar les seves emocions i sentiments.
• Conèixer progressivament el control motor i la coordinació general del propi cos.
• Adquirir una progressiva autonomia en les activitats relacionades amb el benestar personal. Àrea de coneixement de l'entorn
• Identificar el mestre/a i descobrir-ne algunes de les característiques i funcions.
• Identificar objectes i espais de l’aula i de l’escola i descobrir-ne algunes de les característiques. Àrea de llenguatges: comunicació i representació
• Utilitzar la llengua oral per a expressar-se i comunicar-se emprant un vocabulari apropiat d’acord amb la seva edat.
• Comprendre missatges orals diversos: contes, cançons.
• Memoritzar cançons.
• Expressar-se utilitzant tècniques senzilles i materials propis dels llenguatges artístics, mostrant interès per explorar-ne les possibilitats.
|
CONTINGUTS DE LA UNITAT DIDÀCTICA
| ENSENYAMENTS TRANSVERSALS
| Àrea de coneixement de si mateix i autonomia personal
• Educació emocional: sentiments del nen en el moment del comiat en arribar a l’escola. V
• Reconeixement i exploració de les habilitats motrius del propi cos. P
• Interès per relacionar-se amb nous grups socials: els companys i les companyes de l’escola. V Àrea de coneixement de l'entorn
• El mestre: el seu nom i les seves funcions de cura i ensenyament. C
• Identificació de les dependències escolars: l’aula i els seus racons. P
• Identificació dels materials escolars d’ús personal: la motxilla, el pitet i la bata. P Àrea de llenguatges: comunicació i representació
• Interès i atenció en l’escolta de contes. V
• Progressiva comprensió oral de contes i petits textos de tradició oral. P
• Vocabulari relacionat amb el conte: en Max, motxilla, conte, ceres de colors, trompeta, pandereta. C
• Identificació dels personatges i elements principals del conte: l’eriçó Max i l’escola. P
• Cançó: en Max. P
• Iniciativa i interès per l’experimentació plàstica. V
• Confecció d’una manualitat: el titella d’en Max. P
| • Ed. moral: coneixement i acceptació de les normes.
• Ed. per a la pau: compartir les joguines.
|
SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS
| MATERIAL/RECURSOS
| ORGANITZACIÓ
| Inicials – motivació
| • «Mireu qui hi ha aquí… El coneixeu? És en Max, l’eriçó! Recordeu que bé que s’ho va passar en Max a l’escola? Ara mirarem el conte per recordar-ho.» • «En Max vol que sapigueu que bé que s’ho passa a la nostra escola. M’ha dit que cada dia ve més content. Que bé! Vosaltres també veniu contents? Per què?» • «Avui estic molt contenta! Sabeu per què? En Max m’ha dit que m’estima molt perquè el cuido molt bé i l’ensenyo a cantar, a pintar… Ell pensa que sóc una bona mestra. Que bé!» • «Repartir a cada nen/a el titella d’en Max que ha confeccionat al taller de plàstica i explicar: En Max vol conèixer la vostra família! De segur que ells també el volen conèixer! On el podem guardar per portar-lo a casa? Mmm... Ah, és clar, a la motxilla!» • «Asseguts en rotllana, en Max i la mestra recordaran, d’un en un, els noms dels nens i les nenes de l’aula: Veurem si en Max i jo recordem tots els vostres noms: Mmmm, tu et dius... Sílvia!, i tu ets l’Andreu, oi? Hola, Elias! Vaja... quina pila d’amics i amigues que tenim a l’escola!»
| Peluix d’en Max
Conte d’en Max
Cotxes d’en joguina
Titella d’en Max
Motxilla
| Grup classe
| Desenvolupament
| • Pintar la bata d’en Max. Després, gargotejar fent cargols de colors com els que va pintar en Max a l’escola. • Triar la imatge que mostri com arriba en Max a l’escola (trist o alegre) i enganxar-la en la fitxa. Intentar verbalitzar-ho («En Max està content»). • Enganxar un gomet vermell sobre la mestra i un gomet groc sobre cadascun dels nens i nenes. • Anomenar i enganxar cada objecte en el seu lloc corresponent. • Pintar la motxilla del mateix color que la pròpia. • Enganxar un nen i una nena a la cua del tren perquè juguin amb els seus amics. Dir el nom d’algun dels seus amiguets i amiguetes de l’escola.
| Fitxes
Ceres
Gomets
Adhesius
| Grup classe
Individuals
| Complementàries
| Jocs de falda
Proposem fer jocs de falda, ja que són jocs molt senzills acompanyats d’una cançoneta que canta l’educador/a al nen/a que té assegut a la falda.
Aquests jocs es poden fer durant tot el curs: en el període d’adaptació, en els moments de relaxació, en el canvi de bolquer… El racó de les famílies
Aquest racó està pensat per a fer més presents les famílies a l’aula i poder treballar amb els nens/es el reconeixement d’alguns membres de la família.
Demanar a cada família que porti una fotografia del nen/a amb els membres més propers de la seva família (pares, germans, avis…).
Protegir les fotografies amb folre transparent adhesiu o fundes de plàstic i penjar-les a la paret a l’altura dels nens.
Escriure el nom del nen en una cartolina i penjar-la al costat de la seva fotografia.
Quan algun nen/a s’apropi al racó de les famílies, el mestre/a pot comentar les fotografies amb ell, anomenar-ne els membres…
Aquestes fotografies també són molt útils en el període d’adaptació, quan el nen se sent trist i enyorat.
Jocs de rotllana
Aquests jocs ajuden a fomentar la interacció entre els companys i companyes de classe.
Cantar la cançó als nens i nenes perquè es vagin familiaritzant amb la melodia i el ritme.
Agafar-se tots de la mà i formar una rotllana. Fer voltes cap a un costat seguint el ritme de la cançó.
|
Fotografia de cadascun dels nens/es amb un o diversos membres de la seva família Folre transparent adhesiu
Fundes de plàstic
Cartolina
| L’educador i un nen/a Grup classe
Individual
Grup classe
| Reforç i ampliació
| El mural de la mascota
Crear el mural de la mascota Max. Dibuixar l'eriçó Max en un tros de paper d'embalar i penjar-lo a la paret per a decorar la classe.
Crear un racó a la classe perquè en Max pugui descansar i jugar.
El racó de la caseta
Muntar, en un espai de l’aula, el racó de la caseta amb una cuineta i uns quants ninots. També es pot moblar la cuineta amb un parell de cadires o butaques.
Anomenar, amb l’ajuda del mestre/a, els diferents racons que hi ha a la classe: el racó dels contes, el racó dels cotxes, el racó de treball, el racó de les joguines, el racó de les construccions…
| Paper d'embalar
Ceres toves
Pintura de dits
Llapis de colors
Ninots
Joguines de cuina
Cadires, butaques
| Grup classe
Petit grup
| Adquisició d’hàbits
| • Hàbits de salut i higiene personal: rentar-se les mans i la cara, mocar-se. V
• Hàbits de relació amb els adults i altres nens: dir hola i adéu, escoltar els companys/es. V
• Hàbits de lleure i joc: compartir les joguines. V
• Hàbits de responsabilitat i treball: penjar la motxilla i la bata, mantenir la classe ordenada. V
| Làmines d’hàbits
| Individual
|
ACTIVITATS D’AVALUACIÓ
| PROCEDIMENTS
INSTRUMENTS
| • Repassar els continguts de la unitat:
- El mestre/a.
- Els companys i les companyes.
- L’aula i els seus racons.
- La motxilla. • Conversar sobre les fitxes amb el mestre/a per a valorar el resultat dels aprenentatges.
| Fitxa d’avaluació
Pautes d’avaluació contínua
| METODOLOGIA. ESTRATÈGIES
| Principis metodològics: enfocament globalitzador, aprenentatge significatiu, atenció a la diversitat, paper actiu dels alumnes, joc com a recurs metodològic, adequació del context, dels espais i dels materials.
Seqüències d’aprenentatge que inclouen: activitats prèvies (de manipulació, interacció, experimentació), activitat de la fitxa i activitats posteriors (d’aplicació, consolidació i generalització dels aprenentatges).
Activitats de diversos graus de dificultat i contextualitzades en la vida quotidiana.
|
AVALUACIÓ DE LA PRÀCTICA DOCENT
| Adequació programació didàctica
| Resultats
| Proposta de millora
| Preparació classe
| Coherència programació/classe
|
|
|
| Distribució temporal adient
|
|
|
| Adequació desenvolupament classe-grup
|
|
| Metodologia adient
| Centres d’interès
|
|
|
| Tractament globalitzat
|
|
|
| Motivació
|
|
| Avaluació
Informació
| Validesa instruments
|
|
|
| Avaluació contínua
|
|
|
| Informació
|
|
| Mesures d’atenció a la diversitat
|
|
|
| |